categorie krachtig leraarschap// 23 september 2020
De kans is groot dat jouw Superleraar lijkt op die van mij. Dat blijkt tenminste als ik naar iemands favoriete leraar vraag. Eensgezind loven we aparte types die onvermoeibaar en bezield over hun vak kunnen vertellen. We zijn opvallend tolerant voor warrigheid, frikkerigheid en slechte kledingsmaak.
categorie krachtig leraarschap // 12 januari 2021
Ik heb lang gedacht dat met de opkomst van Magister en andere informatieplatforms de administratieve last van de docent is toegenomen, maar sinds ik Bel Kaufman heb gelezen weet ik dat niet meer zo zeker. Bel Kaufman was een schrijvende docente, die in 1964 de hilarische onderwijsroman De Aftrap Op schreef. Het boek schetst een opvallend vertrouwd beeld, want ook in de jaren zestig waren de klassen te vol, de leraar vermoeid en de vergaderingen te lang.
categorie krachtig leraarschap // 8 maart 2021
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik ben dus zo’n leraar die niet begint te jubelen bij het woord differentiëren. Het ligt gevoelig: differentiëren is al jaren het antwoord op alles, maar toch gaat deze Heilige Graal van het onderwijs grotendeels aan mij voorbij.
categorie krachtig leraarschap // 23 september 2020
Goed onderwijs bestaat dankzij de leraar, niet ondanks de leraar. Mocht je bij deze opening nog niet spontaan in een applaus voor de leraar zijn uitgebarsten, dan gebeurt dat hopelijk bij de volgende zinnen van mijn Superleraarwebsite: het is de leraar die de lessen kleur geeft en het is de leraar die bepalend is voor wat de leerling bij blijft..
categorie krachtig leraarschap // 16 februari 2021
De verwachtingen van de zij-instromer in het onderwijs zijn hoog. Of preciezer gezegd: buiten het onderwijs verwacht men veel van de zij-instromer binnen het onderwijs. Ten eerste ziet de overheid de zij-instromer als een belangrijk antwoord op het toenemend lerarentekort.
categorie krachtig leraarschap // 21 juni 2021
Docentprofessionalisering is een begrip dat je weinig hoort in de lerarenkamer. Het standaardbeeld van docentprofessionalisering bestaat uit verplichte sessies op je vrije middag vol onderwijskundige toolkits en mindmaps.
categorie krachtig leraarschap// 8 oktober 2020
Superleraar daagt de leraar uit om zijn of haar eigenheid te cultiveren en etaleren in de les. Uit mijn zoektocht naar wie een Superleraar is, blijkt dat we dol zijn op vreemde snuiters, zolang ze weten te boeien. Bij lesgeven draait het om je persoonlijkheid en het mooie is dat iedereen dat heeft.
categorie krachtig leraarschap // 20 november 2020
Als je het hebt over de eigenheid van de docent, draait het om zijn of haar persoonlijke eigenschappen. Het begrip dat hiervoor wordt gebruikt is kernkwaliteit. Iedereen heeft een unieke set van eigenschappen en dat geheel is wat Superleraar eigenheid van de leraar noemt.
naar artikelen over onderwijskwaliteit
naar artikelen over klassenmanagement
naar artikelen over motivatie docent
naar artikelen over werkdruk onderwijs
naar artikelen samenwerking onderwijs
Copyright 2022 C. de Jong© Alle rechten voorbehouden