categorie samenwerking docenten // 4 november 2020
Aan de categorie open deuren voeg ik graag de volgende uitspraak toe: samenwerking tussen docenten draagt bij aan de onderwijskwaliteit. Gelukkig ken ik niemand die tégen onderwijskwaliteit is, dus met die samenwerking komt het vast goed. Tenminste, dat denk ik op momenten dat ik leerlingredeneringen oefen. In de praktijk blijkt de staat van de samenwerking tussen docenten nog wat wisselend.
categorie samenwerking docenten // 29 oktober 2020
Als je wilt ontdekken hoe het met de collegialiteit onder docenten is gesteld kun je het best een dagje meelopen met een klas. Waarschijnlijk krijg je elk uur een nieuwe variant van het principe ieder vak is belangrijk, maar sommige zijn belangrijker te zien, wat op zichzelf charmant is, maar wel kan leiden tot een heftige strijd om de ultieme proefwerkplanning.
categorie samenwerking docenten // 3 december 2020
Lesgeven is hectisch en intensief werk. De werkdruk van de leraar is hoog, wat deels komt door de hoge emotionele belasting van het lesgeven. In mijn artikel Werkdruk in het onderwijs concludeerde ik op basis van het werkdrukmodel van TNO dat leraren grofweg te veel moeten doen, in te korte tijd, waarbij ze weinig autonoom zijn en nauwelijks worden gesteund.
categorie samenwerking docenten // 20 januari 2021
Niets is zo vertrouwd als het klaagrondje in de lerarenkamer. Uit eigen ervaring moet ik bekennen dat het best aangenaam kan zijn om eens lekker te zeuren op luie leerlingen, opeisende ouders of het bureaucratische MT. Ook het vinden van medestanders voor de stelling dat de Minister van Onderwijs, net als de meeste voorgangers niet uit blinkt in ministeren, is een verbindende bezigheid.
naar artikelen over onderwijskwaliteit
naar artikelen over klassenmanagement
naar artikelen over motivatie docent
naar artikelen over werkdruk onderwijs
naar artikelen over krachtig docentschap
Copyright 2022 C. de Jong© Alle rechten voorbehouden